Twitter heeft de grootste zorgen bij beleggers voorlopig weggenomen na een sterk tweede kwartaal. Maar hoe groot was het effect van het WK voetbal?
Topman Dick Costolo van Twitter heeft weer even ademruimte na een slecht eerste kwartaal. De cijfers die het socialemediabedrijf woensdag nabeurs presenteerde over april, mei en juni stemden beleggers voorlopig tevreden.
Het aantal maandelijks actieve gebruikers nam toe met 6,3 procent tot 271 miljoen. Daarmee lijkt één van de belangrijkste pijnpunten, de trage aanwas van nieuwe leden, voorlopig weggenomen.
Ook het aantal keer dat de tijdlijn (de stroom aan berichten) per maand bekeken is, steeg verder na een dipje eind 2013. Dat geeft aan dat het Twitter beter is gelukt bestaande gebruikers te boeien.
De vraag is of het WK voetbal in Brazilië de gebruikscijfers van Twitter een flinke duw in de rug heeft gegeven. Twitter is bij uitstek geschikt voor het volgen van grote tv-evenementen zoals het WK. Niet alleen om zelf te delen wat je hebt gezien, maar ook om vrienden, bekenden en beroemde voetballers te volgen.
Aan de ene kant zou een WK-impuls positief zijn, aangezien Twitter daar juist voor is bedoeld. Aan de andere kant verbloemt het WK wellicht de onderliggende problemen van het socialemediabedrijf.
Meer inkomsten, meer verlies
Twitter wist de advertentie-inkomsten ruimschoots te verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder, onder meer door de succesvolle uitrol van nieuwe advertentieformaten. Twitter verdiende vorig kwartaal 277 miljoen dollar aan advertenties, 129 procent meer dan een jaar eerder.
Dat resulteerde echter niet in zwarte cijfers. Het nettoverlies van het bedrijf verdrievoudigde ruimschoots tot 145 miljoen dollar, vooral door uitgaven gerelateerd aan beloningen in aandelen. Zonder die kostenpost van 158 miljoen dollar bleef er een winst van bijna 15 miljoen dollar over. Dat opgeschoonde winstcijfer was beter dan analisten voorspelden.
Mobiele advertentiemarkt
Twitter is in een strijd verwikkeld met onder meer Facebook om mobiele advertentiedollars, maar is daarin nog een relatief kleine speler. Dit jaar pakt de microblogsite 2,8 procent van de ruim 32 miljard dollar grootte markt, verwacht marktonderzoeker eMarketer.
Het ligt mijlenver achter op Facebook en Google, die samen ruim twee derde van alle mobiele reclame-inkomsten voor hun rekening nemen.
Eén van de manieren voor Twitter om door te groeien is om meer gebruikers te trekken. Maar daar zat juist te weinig schot in. Het leidde niet alleen tot zorgen bij beleggers (de beurskoers ging door de helft), ook investeerders roerden zich. Er moest iets veranderen binnen Twitter.
Bestuurlijke wijzigingen en nieuw design
Operationeel directeur Ali Rowghani werd in juni gewipt, naar verluidt na meerdere aanvaringen met topman Costolo over de te voeren strategie. Hij werd tijdelijk opgevolgd door oud-KPMG’er Mike Gupta, die op zijn beurt begin deze maand plaats moest maken voor Goldman Sachs-wonderboy Anthony Noto. Hij begeleidde de beursgang van Twitter voor de zakenbank.
Ook kreeg Twitter zelf een opfrisbeurt. Het design lijkt nu meer op het vertrouwde Facebook en het aanmeldproces is versimpeld. Vooral dat laatste is een probleem: veel nieuwe leden haken snel af, omdat niemand hen volgt en ze niet weten wie ze moeten volgen. Door betere suggesties te doen tijdens het aanmelden, heeft Twitter dat deels verholpen.
De wijzigingen lijken voorlopig effect te sorteren, getuige de kwartaalcijfers. In de nabeurshandel steeg het aandeel ruim 28 procent tot 49,57 dollar. Volgend kwartaal zullen we echt weten hoe het ervoor staat, als het effect van het WK voetbal kleiner is.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl